
LINGUA – Fremdsprachenunterricht in Forschung und Praxis
Schriftenreihe aus dem Gebiet Didaktik
ISSN 1614-5550 | 58 lieferbare Titel | 58 eBooks
Xiaodong Zhang
Teaching Writing Through Teachers᾽ Self-Directed Development
A Representative Qualitative Case Study in China – Challenges and Promises
Hamburg 2020, Band 58
It is typical for teachers to experience a lack of effective professional development at the institutional level. In this context, the practice that teachers have gained from their professional development may also insufficiently meet students’ needs. For example, in the context of [...]

Marek Krawiec / Joanna Kic-Drgas (eds.)
Foreign Language Learning and Teaching in Theory, Practice and Research
Hamburg 2020, Band 57
The volume Foreign Language Learning and Teaching in Theory, Practice and Research is a collection of articles written by scholars representing different academic centres in the world. It discusses various aspects from the field of foreign language education and provides [...]

Mohamed Yaméogo
Literatur zur Förderung des außerschulischen DaF-Unterrichts in Burkina Faso
Die Literatur schwarzafrikanischer Autor/-innen in deutscher Sprache
Hamburg 2020, Band 56
Das Buch stellt die deutschsprachige Literatur Subsahara-Afrikas und ihre didaktische Dimension vor. Obgleich diese Literatur sowohl in Deutschland als auch in Afrika wenig bekannt ist, birgt sie in sich dennoch ein enormes Bildungspotenzial. Als ein Instrument, das im Mittelpunkt des Dialogs [...]

Xiaoxiang Su
Radical Awareness among Chinese-as-a-Foreign-Language Learners
Hamburg 2020, Band 55
This study examined radical awareness among college students who learned Chinese as a foreign language (CFL). Radicals are subcomponents of characters. They follow positional constraints and they have meaning-cueing and pronunciation-cueing functions. Radical awareness, the knowledge about [...]
Jian Xu
Hamburg 2020, Band 54
This book builds on the expectancy-value of test taking motivation framework, going beyond merely ascertaining whether test taking motivation-related variables have direct effects on listening test performance as measured by listening test score in College English Band 4 (CET-4) listening testing [...]
Marek Krawiec (ed.)
Challenges and Opportunities in Foreign Language Education
Studies in Honour of Professor Teresa Siek-Piskozub
Hamburg 2020, Band 53
“Challenges and Opportunities in Foreign Language Education”, with papers in English and German, is a tribute to Professor Teresa Siek-Piskozub by the articles’ contributors and reviewers. The book is divided into two parts:
In Part 1, EFL teachers and researchers (Augustyn [...]

Thị Châu Trinh Ngô
Deutsch für Reiseleiter in Vietnam
Eine Bedarfsanalyse für eine nicht im Land der Zielsprache berufstätige Lerngruppe
Hamburg 2020, Band 52
Deutsch für Reiseleiter in Vietnam ist eine Bedarfsanalyse zur Lehrwerksentwicklung für eine Lerngruppe, die die Zielsprache im beruflichen Kontext anwendet, sich aber nicht in dem Land Zielsprache befindet. Das Buch drückt die Ambition der Autorin aus, dass sie mit dem Mittel Deutsch [...]

Jana Kucharová (Hrsg.)
DaF-Unterricht aus unterschiedlichen Perspektiven
Hamburg 2020, Band 51
Die Beherrschung nicht nur einer, sondern mehrerer Fremdsprachen gehört in der heutigen Zeit der Globalisierung zu den Grundvoraussetzungen der Menschen in allen Bereichen des Berufslebens. Mit einigen Themen, Methoden und Mitteln zum Fremdsprachenerwerb (in unserem Fall zum Erwerb der [...]

Jiayi Wang
Lexikalische Interferenzen zwischen Deutsch und Chinesisch
Eine didaktische Reflexion in Bezug auf das lexikalische Lernen im chinesischen Deutschunterricht
Hamburg 2020, Band 50
Die Studie befasst sich mit muttersprachlichen Interferenzen auf lexikalischer Ebene bei chinesischen Deutschlernern. Gegenstandsbereich für die Untersuchung sind Verben und Verbkonstruktionen im Deutschen und deren mögliche Entsprechungen im Chinesischen. Dabei sollen die Fragen beantwortet [...]

Eva Stranovská, Silvia Hvozdíková, Daša Munková
Selected Factors and Successfulness in the Process of Foreign Language Learning
Hamburg 2019, Band 49
Nowadays foreign language education and communication has become one of the essentials in the professional development of every individual. However, the factors that have the greatest impact on the process of foreign language learning vary greatly. Although there are many, success in the process [...]