Forschungsarbeit: Schulabsentismus als Stigmatisierungsfolge?

Schulabsentismus als Stigmatisierungsfolge?

Eine Analyse kultur- und migrationsspezifischer Entwicklungsfaktoren bei Roma-Kindern

Sonderpädagogik in Forschung und Praxis, volume 42

Hamburg , 104 pages

ISBN 978-3-8300-9084-7 (print)
ISBN 978-3-339-09084-3 (eBook)

Rezension

[...] Pädagog*innen, die sich der Wirkung des Stigmas gegenüber den Roma bewusst sind und nicht ausschließlich in kulturalistischen Erklärungen verharren, können neue Handlungsoptionen bei der Zielgruppe entdecken und auch ggfs. veränderte Kommunikationsformen mit diesen Schüler*innen und ihren Eltern erproben. [... Die Verf.] leistet [...] einen überzeugenden Beitrag zur Dekonstruktion kulturalistischer Lesarten und eröffnet zugleich den Horizont darauf, wie auf Schulabsentismus bei Roma Kindern und Jugendlichen in institutionell-struktureller und pädagogischer Hinsicht zu reagieren wäre.


about this book deutsch english

The Roma are the largest ethnic minority in Europe, where they live for centuries. Their life and educational situation is often characterized by discrimination and marginalization that are based of prejudices. The debate on 'migration caused by poverty? focuses at prejudices on the schooling behaviour of migrated Romani children in Germany. Often elements of their culture are seen as an important factor for delinquent behavior. In public and academic discourse, the Roma are often classified based on deficit categories in difficult life situations. In order to understand their behavior at least partially, it must be considered on an overall basis.

This book dares an interesting and new perspective. It asks how school absenteeism is mainly produced as a result of stigma. The aim is to show how explanatory gaps of established perspectives can be completed or supplemented by the stigma approach. Starting from a brief general presentation of the phenomenon school absenteeism, it is transferred to the cultural and migration-specific risk factors. It is followed by a critical analysis of current research literature. A compact presentation of cultural elements of the Roma and their educational situation in Romania prepares the basis for the understanding of the analysis. Compared to a culturalistic perspective on educational disadvantage, there are factors through forms of institutional discrimination. The result shows that avoidance behaviour at school is based on a stigma for reproduction. Thus the concern is linked to opening a new perspective on educational options.

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