Doktorarbeit: Die (unangekündigte) Datenschutzkontrolle des BfDI im Anwendungsbereich des BDSG und des TKG

Die (unangekündigte) Datenschutzkontrolle des BfDI im Anwendungsbereich des BDSG und des TKG

Beiträge zu Datenschutz und Informationsfreiheit, Band 23

Hamburg 2019, 242 Seiten
ISBN 978-3-339-10376-5 (Print), ISBN 978-3-339-10377-2 (eBook)

Rezension

[...] Die Arbeit von Schmitt ist trotz der teilweise komplexen dogmatischen Diskussion gut verständlich formuliert. Eine detaillierte Gliederung ermöglicht deren gezielte Auswertung. Sie füllt eine klaffende Lücke in unserer Datenschutzdiskussion, [...] D.h. die Praxis und die Datenschutz-Rechtswissenschaft müssen sich mit dem Werk von Schmitt und mit seinen Argumenten auseinandersetzen. Er hat nicht das letzte Wort zur Datenschutzkontrolle gesprochen – er nennt aber Aspekte, die in Zukunft dringend berücksichtig werden müssen.

Thilo Weichert, in:
Zeitschrift für Datenschutz, ZD-Aktuell 2019, 04391

Audit, BDSG, Behördliche Nachschau, BfDI, Datenschutzkontrolle, Datenschutzrecht, Durchsuchung, G 10, Kontrolle, Telekommunikationsrecht, TKG, Universaldiensteerbringung, Unterstützungspflicht

about this book

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The author critically deals with audit rights of the German Federal Commissioner for Data Protection and Information Security (FCDI) within the applicability of the German Federal Data Protection Act (FDPA) and the German Telecommunications Act (TCA), particular focussing on onsite audits and potentially triggered impairment of fundamental rights of the respective addressees of such audits.

As to the FDPA, the author investigates audits of federal public bodies and, by contrasting the audit with a criminal investigation, defines to which extent the statutory obligation to support the FCDI is limited in case of an audit. Furthermore, the author investigates the so-called emergency clause (Notstandsklausel) applicable to the processing of personal data by surveillance agencies.

As to the TCA, the reference of Section 115 para. 4 TCA to Section 24 FDPA will be critically elucidated outside the provision of universal services and with particular focus on Art. 13 of the German Constitution. In this respect, the competency of the FCDI under the TCA taking into account the different ways to audit an undertaking will be interpreted in conformity with the German Constitution. Furthermore, the competency of the FCDI vis-à-vis undertakings providing universal services will be analysed. In an excursus, the issue of an employer who permits private us of company communication devices being qualified as a telecommunications provider, will be assessed taking into consideration the competency of the FCDI; in this respect, additional argumentation will be provided as to why such qualification is inappropriate.



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