Alexander SchulerManagement der Bildung und Veränderung von Destinationen
Ein prozessorientierter Ansatz im Tourismus
Best Paper Award der Deutschen Gesellschaft für Tourismuswissenschaft (DGT) 2011
Strategisches Management, volume 163
Hamburg 2014, 312 pages
ISBN 978-3-8300-7720-6 (print)
ISBN 978-3-339-07720-2 (eBook)
Rezension
[…] Insgesamt legt der Verfasser einerseits ein fundiertes Grundlagenwerk zum Stand der Diskussion im Destinationsmanagement vor, in dem andererseits der aktuelle Diskussions- und Kenntnisstand erweitert und voran geführt wird. Damit ist das Buch sowohl für denjenigen geeignet, der Grundlageninformationen sucht als auch für denjenigen, der aktiv in der Analyse und Weiterentwicklung von Destinationsmanagementkonzepten involviert ist.
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Increased academic attention has been paid to the necessity of change in tourism destinations and the aims behind it. Yet, implications on how to manage the process of change in tourism destinations are still missing. Research on how to manage transformational process of change from cooperating network partners to a competitive (organizational) structure of a tourism destination is needed. Based on the community model of destinations, the publication focuses on the process of change and its different phases, strategies, instruments, problems and success factors. A single case study (Eisenhardt, 1989) of the German destination Sauerland will analyse the process of change ex-post. Using the Grounded Theory Method (Corbin & Strauss, 2008), central aspects of the so called “Sauerland Process” are identified and a theoretical model of change management of destinations has been developed. As a result, a model for destinations is developed combining a planned approach with an emergent approach. Different types of perspectives must be distinguished:- a time and process level
- a level of instruments and specific measures
- a level of “stakeholder”-participation
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Best Paper Award der Deutschen Gesellschaft für Tourismuswissenschaft (DGT) 2011
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