Joachim Schulze-Bergmann„Glaube, Liebe, Hoffnung“ – Wertebildung: religiös-moralisch oder religionskundlich?
Literaturdidaktische Optionen fachübergreifenden Unterrichts im Entwicklungsaspekt (Primarstufe bis Sekundarstufe II)
Didaktik in Forschung und Praxis, volume 120
Hamburg 2024, 202 pages
ISBN 978-3-339-13676-3 (print) |ISBN 978-3-339-13677-0 (eBook)
About this book englishenglish
‘Faith, Iove, hope’ – this saying from the Ietter to the Corinthians is meant to give comfort. Comfort in existential threats, in illness and dying. Religious education is still taught at school in almost all German states. But under the conditions of cultural diversity, religious diversity, and technological development, both the mission and the impact of the subject of religion are eroding. lt is in a crisis of legitimacy. The text therefore argues for the general introduction of studies in religious concepts, traditions and history.
The study of Iiterature as part of German lessons is in a comparable crisis. The German national self-image, which was also conveyed through the literary canon, no Ionger counts. Parents and adolescents demand that the subject develop other competencies. And yet, young readers still enjoy literary narratives. The ethical values by which literary characters act provoke their approval or disapproval. They appeal to faith, Iove, and hope or disappoint the expectations of their readership. At this point, religious orientations meet moral orientations and their justifications.
Literary education can contribute its influence on normative attitudes through age- and developmentally appropriate text selection. lts impact lies in the clarification of individual positions vis-à-vis the normative statements of the text. These classroom experiences can become the basis of a biographical narrative. For this is the medium in which faith, Iove and hope receive an individual conceptual and emotional anchoring.
Keywords
DeutschunterrichtDidaktikGlaubensentwicklungLiteraturdidaktikPädagogikReligiöse Kinder- und JugendliteraturReligionReligionsunterrichtWertebildungIhr Werk im Verlag Dr. Kovač
Möchten Sie Ihre wissenschaftliche Arbeit publizieren? Erfahren Sie mehr über unsere günstigen Konditionen und unseren Service für Autorinnen und Autoren.
Weitere Bücher des Autors
Arztromane als Medium der Wertebildung
Ethische Grundlagen und didaktische Materialien für die Sekundarstufen I, II und Berufsschulen
Hamburg 2022, ISBN 978-3-339-13162-1 (Print) |ISBN 978-3-339-13163-8 (eBook)
Zwischen Dystopie, Klimawandel und Pandemie
Zur Wertebildung mit dystopischen Texten (1920–2015) und realpolitischen Krisen für die Sekundarstufen I und II
Hamburg 2021, ISBN 978-3-339-11892-9 (Print) |ISBN 978-3-339-11893-6 (eBook)
[...] Der Band versammelt große Wissensbestände aus mehreren (Teil-)Disziplinen, die in einfacher Form aufbereitet sind. Die Gestaltung ist dabei [...]…
Moralisches Lernen aus Astrid Lindgrens Leben und Werk
Zur Werteentwicklung mit Vignetten in der Sekundarstufe I und II
Hamburg 2019, ISBN 978-3-339-10598-1 (Print) |ISBN 978-3-339-10599-8 (eBook)
Die biografische Narration im Literaturunterricht
Zur Entwicklung des Selbst- und Fremdverstehens bei der Arbeit mit türkisch-kurdischen und russlanddeutschen Schülern in der Adoleszenz
Hamburg 2018, ISBN 978-3-8300-9772-3 (Print) |ISBN 978-3-339-09772-9 (eBook)