Forschungsarbeit: Die biografische Narration im Literaturunterricht

Die biografische Narration im Literaturunterricht

Zur Entwicklung des Selbst- und Fremdverstehens bei der Arbeit mit türkisch-kurdischen und russlanddeutschen Schülern in der Adoleszenz

Buch beschaffeneBook-Anfrage

Didaktik in Forschung und Praxis, volume 90

Hamburg , 246 pages

ISBN 978-3-8300-9772-3 (print) |ISBN 978-3-339-09772-9 (eBook)

About this book deutschenglish

This book suggests to choose those stories for literary education that deal with the problems of migration and integration into the modern German population. That is most importatn for the kursdish-turkish group and those former German emigrants who went to Russia but now coming back to Germany as immigrants after having suffered under a long time of suppression. It is urgent to do so because of the following reasons:
Today you can find students with different cultural background in almost every class. Therefore it is necessary to use learning medias that fit especially with the problems of students with a migration background that they have during their adoleszenz.

If you are able to tell your biografic story, you are aware of your biografic narration. If you tell your story to other people they can understand you, first of all your motivation for those decision that you made in situations which were most important for your further life. So the biografic narration is a media for understanding each other.

The ability to tell your biografic story has to be developed over the time of adoleszenz. Students‘ reading and story-telling competencies and their competence for argumentation will increase by the support of literary lessons until their biografic narration is finally plausible and well-structured.

Ihr Werk im Verlag Dr. Kovač

Bibliothek, Bücher, Monitore

Möchten Sie Ihre wissenschaftliche Arbeit publizieren? Erfahren Sie mehr über unsere günstigen Konditionen und unseren Service für Autorinnen und Autoren.

Weitere Bücher des Autors

Forschungsarbeit: „Glaube, Liebe, Hoffnung“ – Wertebildung: religiös-moralisch oder religionskundlich?

„Glaube, Liebe, Hoffnung“ – Wertebildung: religiös-moralisch oder religionskundlich?

Literaturdidaktische Optionen fachübergreifenden Unterrichts im Entwicklungsaspekt (Primarstufe bis Sekundarstufe II)

Hamburg , ISBN 978-3-339-13676-3 (Print) |ISBN 978-3-339-13677-0 (eBook)


Forschungsarbeit: Arztromane als Medium der Wertebildung

Arztromane als Medium der Wertebildung

Ethische Grundlagen und didaktische Materialien für die Sekundarstufen I, II und Berufsschulen

Hamburg , ISBN 978-3-339-13162-1 (Print) |ISBN 978-3-339-13163-8 (eBook)


Forschungsarbeit: Zwischen Dystopie, Klimawandel und Pandemie

Zwischen Dystopie, Klimawandel und Pandemie

Zur Wertebildung mit dystopischen Texten (1920–2015) und realpolitischen Krisen für die Sekundarstufen I und II

Hamburg , ISBN 978-3-339-11892-9 (Print) |ISBN 978-3-339-11893-6 (eBook)

[...] Der Band versammelt große Wissensbestände aus mehreren (Teil-)Disziplinen, die in einfacher Form aufbereitet sind. Die Gestaltung ist dabei [...]…


Forschungsarbeit: Moralisches Lernen aus Astrid Lindgrens Leben und Werk

Moralisches Lernen aus Astrid Lindgrens Leben und Werk

Zur Werteentwicklung mit Vignetten in der Sekundarstufe I und II

Hamburg , ISBN 978-3-339-10598-1 (Print) |ISBN 978-3-339-10599-8 (eBook)