Dissertation: „Mein Orchester habe ich schon nervös gemacht.“ Die Briefe des Dirigenten Felix Mottl an die Gräfin Christiane Thun-Salm

„Mein Orchester habe ich schon nervös gemacht.“
Die Briefe des Dirigenten Felix Mottl an die Gräfin Christiane Thun-Salm

Darstellung und Edition

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Studien zur Musikwissenschaft, volume 41

Hamburg , 628 pages

ISBN 978-3-8300-8838-7 (print) |ISBN 978-3-339-08838-3 (eBook)

Rezensionen

[…] Ein üppiges Zeitdokument, akribisch ergänzt mit Werkverzeichnissen, Programmheften und mehr […]. […] Die Leistung Tomans ist die penible Aufarbeitung der Dokumente. Sie bildet – nicht nur für Mahler-Fans – ein wertvolles Steinchen im großen Mosaik am Gebäude der Kunstschaffenden Wiens um 1900.

Christina Hein in: Das Orchester, 11/2016

[…] Mag das Buch somit auf einen engen und rein dokumentarischen Charakter zugeschnitten sein, so muss man trotzdem für sein Erscheinen dankbar sein. Denn erstens ist die Literatur über Felix Mottl, immerhin einer der zentralen Dirigenten seiner Generation, nach wie vor schmal. Zweitens spiegeln die Briefe Denkmuster, die zu Beginn des 20. Jahrhunderts weit verbreitet waren und über die man sowohl in Hinblick auf die Musik- und Institutionsgeschichte als auch in Hinblick auf die kommenden politischen Ereignisse gar nicht genug erfahren kann.

Stephan Mösch in: Opernwelt, 8/2016

[...] Was die Edition der Briefe einmal mehr erschreckend bewusst macht, ist die [...] dunkle Seite einer meist selektiv auf ihre innovativen Repräsentanten beschränkten und gefeierten Kultur der Frühen Moderne: eine wirkmächtige Gegenmoderne in zahlreichen ideologischen Varianten, hier in der fatalen, rassistisch-antisemitischen des Bayreuther Kreises. [...]

Ein Wort noch zur Edition: Sie wartet neben den hauptsächlich aus den Nachlassbeständen der Österreichischen Nationalbibliothek erstveröffentlichten Briefen mit einer Fülle von weiteren Dokumenten auf, die der Herausgeber Philipp Toman mit erheblichem philologischem Fleiß zusammengetragen und ausführlich, mit eigenen Thesen sehr [...] zurückhaltend kommentiert hat. [...]

Für die Forschung, besonders die Wagner- und Mahler-Forschung, schließt sich durch die Veröffentlichung der Mottl-Briefe zweifellos eine Lücke.

Franz Adam in: Stifter Jahrbuch, 31|2017


About this book deutschenglish

The Department of Manuscripts and Rare Books of the Austrian National Library contains a holding of interesting letters, written by the conductor Felix Mottl and addressed to the Countess Christiane Thun-Salm.

Felix Mottl (1856-1911), one of the most important conductors of his time, was a passionate enthusiast of Wagnerian music. During the course of his career, he became assistant and later conductor at the Bayreuth Festival, and musical director in Karlsruhe, conductor at the Metropolitan Opera in New York and finally musical director in Munich and director of the Munich Opera.

Mottl first met the Countess Thun-Salm, who lived in Bohemia and Vienna, at the Bayreuth Festival of 1901. Mutual sympathy and the Countess’ wish to be in contact with important figures of cultural life – she was also corresponding with Hugo von Hofmannsthal – formed the basis of their long-standing exchange of letters. Countess Thun-Salm was a writer and Mottl showed interest in her novels and fairytales. But on the other hand, he also hoped that the Countess’ connections within Viennese society would help him attain the position of director of the Vienna Court Opera, at that time held by Gustav Mahler. Despite Countess Thun-Salm’s efforts, Mottl never achieved this goal. Their correspondence also dealt with the Wagner Family, in particular Cosima and Siegfried, the musical life of Karlsruhe, New York and Munich and – specifically concerning the latter – the state of competition between the Bayreuth Festival and the Munich Wagner performances. Mottl also wrote about the Vienna Philharmonic Orchestra, performances of Tristan in St. Petersburg and his problematic marriage with the singer Henriette Standthartner. Because Mottl had much confidence in the Countess Thun-Salm, he also confided his opinions about some of his contemporaries to her. In doing so, he displayed a certain kind of Viennese sarcasm, but some of his statements are also clearly anti-Semitic in nature (comments about Gustav Mahler and later about New York and Americans in general, for example).

Apart from a breakdown of the important issues contained within the letters and the transcript of the letters themselves, the book also contains numerous newspaper reviews and various appendices, providing detailed information about literary works, concerts and persons and the musical repertoire of the years 1901 to 1911.

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