Doktorarbeit: Bedeutung exekutiver Funktionen für differenzielle Entwicklungspfade und Schulleistungen bei Kindern mit motorischen Auffälligkeiten

Bedeutung exekutiver Funktionen für differenzielle Entwicklungspfade und Schulleistungen bei Kindern mit motorischen Auffälligkeiten

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Schriften zur Entwicklungspsychologie, volume 40

Hamburg , 256 pages

ISBN 978-3-339-11638-3 (print) |ISBN 978-3-339-11639-0 (eBook)

Rezension

[...] Wir erfahren in diesem Buch eine Menge über motorische Auffälligkeiten und exekutiven Funktionen und deren Zusammenhänge. Im Theorieteil werden die Schwerpunkte der Studie, die motorischen Auffälligkeiten bei Kindern sowie die Exekutiven Funktionen sehr differenziert dargestellt.

[...] Mit dieser Dissertation legt die Autorin eine fundierte Studie zum Thema Exekutive Funktionen in ihrer Bedeutung für die motorischen Auffälligkeiten und Schulleistungen von Kindern vor. Ein Drittel dieses Buches verwendet die Autorin, um die theoretischen Grundlagen für das Verständnis der Studie darzulegen und gibt so der Leser*in die Gelegenheit, sich ausführlich in den Problembereich einzulesen. Auch wenn die Kapitel über die Methoden und die Darstellung der Ergebnisse vom „Nicht-Forscher“ überblättert werden, so lohnt es sich wieder sehr, die Diskussion der Ergebnisse zu lesen um Anregungen für die eigene Praxis zu erhalten.



About this book deutschenglish

While most children easily master daily motor challenges, a small number demonstrate early motor coordination problems. They, for example, demonstrate clumsiness in daily routines and show problems in drawing and handwriting or in aiming and catching. Specialists and parents are confronted with the question of how to assess to these problems. Often clear answers are unavailable. In fact, the current state of research indicates that children at risk of motor coordination disorder show heterogeneous developmental trajectories. While some children show persisting impairments, others seem to be able to overcome their difficulties. At that point the question arises which factors are responsible for these differential changes in development. How differ children with persisting motor impairments from those who overcome their problems? Which cognitive factors contribute to motor development and school achievement of children with motor coordination impairments? Current research discusses the role of executive functions in this context. Executive functions are higher-ordered self-regulating cognitive processes, which enable a flexible and effective adaption to new and/or complex task situations. The present study illuminates the role of executive functions for different changes in development of children with motor coordination impairments. The results of the three-year longitudinal study provide new and important insights on this topic. Furthermore, implications for early recognition and interventions for children with motor coordination impairments are presented.

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