Ata TorunEntwicklung der Frachtführerhaftung im Luft- und Seefrachtrecht
Eine vergleichende Studie des internationalen Einheitsrechts und seiner Umsetzung im türkischen und deutschen Recht
Schriftenreihe zum internationalen Einheitsrecht und zur Rechtsvergleichung, volume 67
Hamburg 2020, 506 pages
ISBN 978-3-339-11352-8 (print)
ISBN 978-3-339-11353-5 (eBook)
Rezension
[…] Toruns Buch ist für den Praktiker, aber auch für den rechtsvergleichend Interessierten, ein wichtiges Hilfsmittel, welches den Einstieg in das türkische Transportrecht erheblich erleichtert. Rund 400 Seiten sorgfältiger Analyse und 15 Seiten Zusammenfassung der gefundenen Ergebnisse, aber auch eine sorgfältige und nachvollziehbare Gliederung und ein umfängliches Literaturverzeichnis machen diesen Einstieg nicht nur einfacher, sondern auch lohnenswert.
About this book deutschenglish
This thesis examines the evolution of air and sea carrier’s liability according to the national and international transportation laws and regulations. Using a comparative legal analysis methodology, the thesis scrutinizes the similarities and differences in regard to the basis and extent of the carrier's liability for the loss of or damage to goods under the Montreal Convention and the Rotterdam Rules. In this context, the emphasis is placed on the period of responsibility of the carrier, the exclusions of liability, the limitation of liability and the various aspects of the liability regime applicable to the actual carrier and maritime performing party under the international conventions governing the carriage of goods by air and sea.
In addition to the evaluation of international aspects of air and maritime transport law, the thesis also incorporates the analysis of the German and Turkish regulations applicable to the carrier’s liability as well as the impact of the respective international conventions on the recent amendments in national codifications. The Fifth Book of the German Commercial Code governing the maritime commercial law was comprehensively modernized in 2013. Henceforth, with the enactment of the new Turkish Commercial Code in July 2012, the respective provisions concerning the carrier liability regime were completely revised based on the German transport law. Nevertheless, the Turkish transport law continues to be significantly fragmented despite comprehensive reforms at national level. Unlike German law, the specific codifications concerning carriage of goods by sea, air and railway continue to exist in Turkey. In this context, the thesis also presents profound insight into the peculiarities of Turkish air and maritime transport law to German-speaking legal practitioners.
Keywords
Deutsches SeefrachtrechtFrachtführerhaftungHaftungHaftung des FrachtführersHaftungsrechtHandelsrechtInternationales EinheitsrechtInternationales LuftfrachtrechtInternationales SeefrachtrechtMontrealer ÜbereinkommenRechtsvergleichungRotterdam RegelnTransportrechtTürkisches LuftverkehrsgesetzTürkisches SeefrachtrechtIhr Werk im Verlag Dr. Kovač
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